ABS over campagne tegen melk: dit is een stap te ver!

De reclamecampagne tegen melk, die momenteel loopt op trams en bussen van De Lijn, is voor vele hardwerkende boeren, en zeker voor onze melkboeren, een slag in het gezicht. En een harde slag!
Bij het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) staat de telefoon sedert gisteren roodgloeiend. Woedende boeren begrijpen niet dat hun kwaliteitsvol product afgeschilderd wordt als dodelijk. Het ABS vindt deze campagne overduidelijk een stap te ver van de veganistische lobby.
De woede zit hoog, heel hoog. Een melkboer drukte zijn gevoel als volgt uit: ‘Ik waarschuw De Lijn, want hun bussen en trams zouden wel eens een tractor kunnen tegengekomen, zoals in Nederland een paar dagen terug.”
Het ABS nam dan ook onmiddellijk contact met De Lijn om ons ongenoegen te uiten. Dit gebeurde ondertussen ook door heel wat individuele boeren. Daarenboven legde het ABS deze morgen een klacht neer bij de JEP (Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame).

Fake news
Is het aanvaardbaar dat een organisatie uitpakt met fake news, en hiervoor voertuigen van een overheidsbedrijf gebruikt als medium? Trouwens, De Lijn en haar dochter Lijncom gaan hierbij echt uit de bocht. In de deontologische code van Lijncom, het bedrijf verantwoordelijk voor de publiciteitswerving van De Lijn, staat overduidelijk dat er voor boodschappen, diensten of producten waarvan de oorsprong en/of de bedoeling dubieus zijn, geen reclame kan gevoerd worden. Wel de boodschap ‘Melk is dodelijk’ gaat veel verder dan ‘dubieus’. Deze boodschap is totaal misleidend, zelfs bijna misdadig te noemen.
Daarnaast pakt Lijncom uit met de boodschap dat er geen publiciteit kan van levensbeschouwelijke aard. Wel deze boodschap is er één van levensbeschouwelijke aard en wordt overduidelijk gestuurd vanuit de veganistische lobby. Een lobby, gesteund door rijke broodheren, die nog meer rendement willen halen door in te zetten op vervangers van dierlijke producten.

Lees het volledige persbericht van ABS door te klikken op DOWNLOAD PDF.